"Alle må bli kjent med alle"

Historien til PeopleUknow startet med historien til en ung jente som ble systematisk utestengt da hun begynte på en ny i skole.













Da moren og jenta satt og snakket sammen et par år senere, så spurte moren:

“Hva må til for å skape trygge og positive klassemiljøer?”

Umiddelbart – uten å tenke seg om sier jenta:
“Alle må bli kjent med alle.”


Disse ordene ble inspirasjonen til både konseptet og navnet PeopleUknow – eller folk du kjenner på norsk.

Historien startet som nevnt med at jenta begynte på en ny skole. Der opplevde hun det som er alle barn og unges verste mareritt. Hun ble utestengt. Hun ble gående alene og systematisk holdt utenfor fellesskapet av de andre elevene i klassen sin.

Det store spørsmålet var som alltid: Er du på innsiden eller utsiden. Hun var definitivt på utsiden.

Hjemme sa hun ingenting, men var stadig syk og borte fra skolen, med vondt i hodet og vondt i magen. Det gikk et par måneder før foreldrene fikk vite hva som foregikk. Det er ikke alltid så lett å hjelpe sine egne barn, man får ikke lov til å gjøre noe, for barna er livredde for at da blir alt mye verre.

Det ble en vanskelig tid for både jenta og foreldrene. Jenta kom aldri tilbake til det ordinære skoleløpet. Hun prøvde seg på videregående skole to ganger, men det gikk ikke. Hun hadde med seg for mange avvisninger og vonde minner i den mentale ryggsekken.


Mobbing og utstenging får alvorlige konsekvenser for de som rammes. Dessverre er det mange tusen barn og unge som opplever ulike former for utenforskap hver eneste dag.

Moren følte at dette var et tema hun måtte fordype seg i. Årene som fulgte, ble fylt med research, utallige møter, foredrag og seminarer. Hun møtte engasjerte mennesker – lærere, rektorer, skoleeiere, psykologer, forskere og utviklere – men viktigst av alt: foreldre, barn og unge.


Det ble snart klart at dette skulle handle om utvikling av sosiale ferdigheter, i tillegg til å sørge for at alle ble kjent med alle. PeopleUknow skulle være en bidragsyter til trygge og positive klassemiljøer. Vi vil hjelpe lærerne, de som er tettest på elevene i skolehverdagen.

Konseptet som driver visjonen

Etter hvert som vi utviklet de ulike funksjonene i lærings-arenaen så ble også visjonen for PeopleUknow tydelig.

Vi hadde etablert vår sannhet om at alle må bli kjent med alle – for å skape de trygge rammene vi trenger i et klasserom. Vi hadde også konkludert med at elevene må få øve på de sosiale ferdighetene og at læreren må ta tempen på klassemiljøet hver uke.

Kort oppsummert; det handler om relasjoner og vi erkjenner at alle menneske-møter er unike. Dagsform, humør og behov varierer og derfor vil vi oppfordre elevene til å møte enhver situasjon med åpenhet og ydmykhet. Hva trenger denne situasjonen, og når skal jeg ta mest hensyn til den andre og når skal jeg ta mest hensyn meg selv? Med dette som utgangspunkt falt visjonen til PeopleUknow på plass:

"

PeopleUknow vil gi alle barn og unge en arena der de kan øve på å finne balansen mellom det å bry seg om andre og stå opp for seg selv.

Hvordan kan læringsarenaen være nyttig for lærere?

Les om verktøyene som kan utgjøre en forskjell for elever og lærere i skolehverdagen.

Hva sier lærere?

"

Konseptet til PeopleUknow er bra fordi det kommer til å tilby en systematikk rundt det psykososiale arbeidet på trinnet.

Evy & Stein Henrik

Lærere 5. trinn
Singsaker skole

"

Endelig et verktøy som støtter mine tanker om hvordan jeg kan bidra til mer trygghet i klasse-rommet!

Tove Wiig

Tidligere lærer
Charlottenlund vgs

"

Ukekompis-systemet fungerer veldig bra. Det skaper fantastiske muligheter for vekst og sosial utvikling.

Jelena Sitar

Lærer 6. trinn
Trondheim International School











Folk du kjenner gir livet ditt verdi

HVIS du slipper dem inn.

Vær nysgjerrig og bli kjent :-)

Folk du kjenner gir livet ditt verdi

HVIS du slipper dem inn.

Vær nysgjerrig og bli kjent :-)

Update cookies preferences