Hva slags skolemiljø vil vi ha?

Hvilken skole og hvilke klasse man havner i kan ha stor innvirkning på hverdagen til barn og unge og hvordan livene deres utvikler seg videre. Hva trenger barna våre for å oppleve en trygg og positiv skolehverdag?

Hva slags skole­miljø vil vi ha?

Hvilken skole og hvilke klasse man havner i kan ha stor innvirkning på hverdagen til barn og unge og hvordan livene deres utvikler seg videre. Hva trenger barna våre for å oppleve en trygg og positiv skolehverdag?

Ensomhet og mobbing er et omfattende samfunnsproblem og den som rammes ofte tar med seg opplevelsen, den reduserte selvfølelsen og usikkerheten – resten av livet. Det vi må huske på er at problemet kan være usynlig for oss voksne.











Ensomhet og mobbing er et omfattende samfunnsproblem og den som rammes ofte tar med seg opplevelsen, den reduserte selvfølelsen og usikkerheten – resten av livet. Det vi må huske på er at problemet kan være usynlig for oss voksne.

Etter å ha opplevd å være mor til et barn som ble holdt utenfor fellesskapet i klassen, da hun begynte på en ny skole, så vet jeg litt hvor skoen trykker. Jeg vet også at vi ikke bare kan la tilfeldighetene avgjøre hverdagen til våre barn.

Vi foresatte må ta ansvar selv og det er også viktig at vi har et konstruktivt skole-hjem samarbeid. Sist, men ikke minst så er det viktig at skolene har gode verktøy for å forebygge ensomhet og mobbing og mangel på motivasjon i skolehverdagen.

Vårt målbilde

Etter å ha jobbet med tematikken over mange år så landet vi på disse som beskriver helt konkret hva vi ønsker å få til og hvordan:

Vårt målbilde og vår hypotese er at dersom vi jobber litt hver dag og konsistent over tid – med at alle i klassen blir kjent med alle på tomannshånd, med daglig øving i sosiale ­ferdigheter og et ukentlig trivselsbarometer, så vil vi kunne forebygge mobbing og ensomhet og skape trygge og positive klassemiljøer.

Hvordan får vi til dette? Vi tenker at for å hjelpe elevene, så må vi hjelpe lærerne. Vi har derfor laget følgende verktøy og samlet de i en læringsarena / webapplikasjon spesielt utviklet for klasserommet.

Hvordan fungerer læringsarenaen?

Ukekompiser

Den første hovedfunksjonen i appen er ukekompiser / gruppe-kompiser. Med få tastetrykk lager du klassekart automatisk eller manuelt. Sistnevnte innebærer at du kan sette eller unngå ulike kombinasjoner av elever for å skape et trygt og positivt klasse-miljø. Du kan gjøre endringer fort-løpende ved behov. Elevene vil få opp sine ukekompiser og se klasse-kartet og hvor de skal sitte. Læreren kan vise alt på smartboard og unngå elevenes bruk av skjerm, hvis det er ønskelig.

Bibliotek med øvelser

Den andre hovedfunksjonen er et biliotek med øvelser og aktiviteter med fokus på relasjoner og sosiale ferdigheter. Her kan du som lærer selv velge hvilke øvelser og aktiviteter du vil gjøre med hvilke klasser og når. En egen planleggingsfunksjon gir oversikt for både deg selv, andre lærere på trinnet og elevene. Du avgjør i hvert enkelt tilfelle om du vil at elevene skal se / få tilgang til hva du har planlagt på forhånd. Du kan også legge inn dine egne øvelser / aktiviter.

Trivselsbarometer

Med trivselsbarometeret kan du og ta tempen på klassemiljøet. Vi anbefaler at det gjøres i slutten av hver uke. Elevene svarer anonymt på noen få spørsmål og læreren kan umiddelbart se hvordan det står til, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes raskt. Trivselsbarometeret gjøres i forbindelse med Ukepraten, der klassen prater sammen med læreren om uka som har vært, hva som har vært bra, hva som har vært vanskelig og hva de vil gjøre annerledes i uka som kommer.


Tallenes tale

Trøndelag 2022–2023

Under har vi hentet ut svarene fra et av spørsmålene fra Elevundersøkelsen fra Trøndelag fra 2022–2023.

Nøyaktig hva som ligger bak vet vi aldri helt sikkert, men vi kan og bør prøve å være tett på.


Trygge klassemiljøer bygges hver eneste dag og hver uke bør vi sjekke hvordan vi ligger an.


PeopleUknow har utviklet trivsels-barometeret, for skoler som vil sjekke status løpende i hverdagen.

Tallenes tale

Trøndelag 2022–2023








Under har vi hentet ut svarene fra et av spørsmålene fra Elevundersøkelsen fra Trøndelag fra 2022–2023.

Nøyaktig hva som ligger bak vet vi aldri helt sikkert, men vi kan og bør prøve å være tett på.


Trygge klassemiljøer bygges hver eneste dag og hver uke bør vi sjekke hvordan vi ligger an.


PeopleUknow har utviklet trivsels-barometeret, for skoler som vil sjekke status løpende i hverdagen.

Nesten en dobling

på bare 6 år!

Skyhøye mobbetall
fra Elevundersøkelsen

Trenden er lik, både for land-gjennom-snittet (blå graf) og for Trøndelag (grønn graf): Mobbingen øker og den øker mye. Vi snakker om nesten en dobliing de siste 6 årene.

Tabellen til venstre viser Udir sin sammen-stilling av Elevundersøkelsen for 7. trinn. Trenden er lik for alle trinn.

landsbasis økte mobingen fra 7,0 til 12,8 % fra 2018–2024.


I Trøndelag økte mobbingen fra 7,9 % til 13.5 % i den samme perioden. I en klasse på 30 elever så er vi nå oppe i 5 elever!

Kilde: Tabellen er hentet fra Udir sitt analysebrett

Det kan være krevende å få med seg det som foregår av mobbing og utestenging blant elevene. Og selve oppdagelsen er bare et av mange trinn på veien mot et trygt og godt klassemiljø.

Vi voksne har en plikt til å sørge for at alle klasserom oppleves trygge. Vi må ikke bare oppdage mobbingen, men også sørge for å stoppe den – raskt. Barn og unge må oppleve at det hjelper å si ifra og vi voksne må skjønne at det kan være veldig vanskelig å si ifra.


Tallene fra de siste 6 årene tyder på at utviklingen nå går feil vei. Viktigst av alt er forebygging. Vi må gjøre alt som står i vår makt for å unngå at ensomhet og mobbing forekommer.

Visjonen til PeopleUknow ble til etter en selvopplevd mobbehistorie.

Visjonen vår:

PeopleUknow vil gi alle barn og unge en arena der de kan øve på å finne balansen mellom det å bry seg om andre og stå opp for seg selv.

Hvordan kan læringsarenaen være

nyttig for lærere?

PeopleUknow sin læringsarena er laget for deg som jobber i klasserommet. Her er noen av fordelene med våre verktøy:

Generelt

  • Du får en helhetlig tilnærming til det trygge og positive klassemiljøet
  • Du får et system som gjør det sosiale arbeidet i klasserommet lettere å gjennomføre
  • Du får et fleksibelt system, der du selv har regien på hva som skal skje
  • Du får et verktøy som bidrar til at alle blir kjent med alle
  • Du får et klassekart som bidrar til alle lærer navnene på de andre i klassen
  • Du kan jobbe målrettet med forebygging av ensomhet, mobbing og utenforskap

Ukekompiser/klassekart

  • Lag klassekart på 1-2-3
  • Få ukekompiser og grupper samtidig
  • Varier undervisningen med ukekompiser eller grupper
  • Gjøre endringer i klassekartet når du vil
  • Planlegge ukekompiser/læringspartnere frem i tid
  • Ta individuelle, relasjonelle og faglige hensyn
  • Elevene kan finne plassene sine på egen hånd

Øvelser og aktiviteter

  • Legg inn konkrete øvelser/aktiviteter i skolehverdagen
  • Velg selv hvilke øvelser, når og for hvilken klasse
  • Velg øvelser basert på konkrete behov du ser
  • Velg øvelser/aktiviteter som passer inn i undervisningen
  • Bruk øvelser og aktiviteter for å gi elevene et avbrekk
  • Velger om du vil at elevene skal se hva du har planlagt
  • Velger om elevene skal ha tilgang til øvelsene på forhånd
  • Legg inn dine egne øvelser/aktiviteter

Øvelser og aktiviteter

  • Legg inn konkrete øvelser/aktiviteter i skolehverdagen
  • Velg selv hvilke øvelser, når og for hvilken klasse
  • Velg øvelser basert på konkrete behov du ser
  • Velg øvelser/aktiviteter som passer inn i undervisningen
  • Bruk øvelser og aktiviteter for å gi elevene et avbrekk
  • Velger om du vil at elevene skal se hva du har planlagt
  • Velger om elevene skal ha tilgang til øvelsene på forhånd
  • Legg inn dine egne øvelser/aktiviteter

Trivselsbarometer
og ukeprat

  • Gjennomfør trivselsbarometer jevnlig
  • Vær tett på hvordan elevene opplever skolehverdagen
  • Se svarene umiddelbart etter at elevene har svart
  • Gjør tiltak raskt, basert på svarene
  • Bygg gode rutiner for samtaler om klassemiljøet

Snakke med noen

  • Minn elevene på at de kan snakke med noen
  • Still opp for elever 1:1 når det er best
  • Elevene kan snakke med andre når du selv ikke har tid
  • De kan snakke med andre når du ikke er den rette
  • Elevene kan si ifra når de trenger hjelp

Snakke med noen

  • Minn elevene på at de kan snakke med noen
  • Still opp for elever 1:1 når det er best
  • Elevene kan snakke med andre når du selv ikke har tid
  • De kan snakke med andre når du ikke er den rette
  • Elevene kan si ifra når de trenger hjelp

Tilbakemeldingsskjema

  • Sende oss tilbakemeldinger fortløpende inne i appen
  • Tilbakemeldinger gjelder både grensesnitt, funksjoner og innhold
  • Foreslå andre funksjoner eller tjenester du savner
  • Elevene kan lære å gi tilbakemeldinger selv
  • Legg ved filer og send kopi til deg selv

Hvordan komme i gang?

Er du lærer eller jobber du administrativt med skole?

Les om onboarding-prosessen til PeopleUknow.

Folk du kjenner gir livet ditt verdi

HVIS du slipper dem inn.

Vær nysgjerrig og bli kjent :-)

Update cookies preferences