Ord og begreper

En guide fra PeopleUknow om mobbing og inkludering

Ordenes betydning, makt og muligheter
Ord former relasjoner, dynamikken i et rom og hele samfunnet vårt. De kan styrke fellesskap, men også skape utenforskap. Begreper som "bystander," "snitch," og "blikking" gir innsikt i sosiale mekanismer og maktforhold, mens ord som "inkludering", "empati" og "tillit" viser veien mot tryggere og mer inkluderende miljøer.

Bevissthet blant barn, unge og voksne
Å utvikle et bredt ordforråd og forstå ordenes betydning er viktig for å gjenkjenne og motvirke mobbing, ekskludering og ensomhet. Ved å gi barn, unge og voksne innsikt i språket og de relevante ordene gir vi kunnskap til å bygge empati, respekt og fellesskap – grunnleggende dyder for at mennesker kan fungere sammen.

PeopleUknows bidrag
Denne oversikten er sammen med våre andre produkter og tjenester en del av PeopleUknow sin verktøykasse for å skape positive og trygge klassemiljøer. Ordlistene under er delt inn i 4 hovedtemaer: Sosiale ferdigheter, Uønsket adferd, Ungdomsspråk og Støtte og lovverk.

Vi håper guiden kan være til hjelp for både elever, lærere og foresatte, slik at vi sammen kan bidra til en bedre skolehverdag og et mer inkluderende samfunn. Det trengs som kjent en hel landsby for å oppdra et barn

Ord og begreper

En guide fra PeopleUknow om mobbing og inkludering

Ordenes betydning, makt og muligheter
Ord former relasjoner, dynamikken i et rom og hele samfunnet vårt. De kan styrke fellesskap, men også skape utenforskap. Begreper som "bystander," "snitch," og "blikking" gir innsikt i sosiale mekanismer og maktforhold, mens ord som "inkludering", "empati" og "tillit" viser veien mot tryggere og mer inkluderende miljøer.

Bevissthet blant barn, unge og voksne
Å utvikle et bredt ordforråd og forstå ordenes betydning er viktig for å gjenkjenne og motvirke mobbing, ekskludering og ensomhet. Ved å gi barn, unge og voksne innsikt i språket og de relevante ordene gir vi kunnskap til å bygge empati, respekt og fellesskap – grunnleggende dyder for at mennesker kan fungere sammen.

PeopleUknows bidrag
Denne oversikten er sammen med våre andre produkter og tjenester en del av PeopleUknow sin verktøykasse for å skape positive og trygge klassemiljøer. Ordlistene under er delt inn i 4 hovedtemaer: Sosiale ferdigheter, Uønsket adferd, Ungdomsspråk og Støtte og lovverk.

Vi håper guiden kan være til hjelp for både elever, lærere og foresatte, slik at vi sammen kan bidra til en bedre skolehverdag og et mer inkluderende samfunn. Det trengs som kjent en hel landsby for å oppdra et barn

Sosiale ferdigheter

Under noen eksempler på sosiale ferdigheter vi trenger både i klasserommet og på alle andre arenaer der mennesker møtes.

Aktiv lytting

Evnen til å lytte oppmerksomt og følge med på det den andre sier. Det å kunne stille åpne spørsmål som fører samtalen videre og bruke et kroppsspråk som viser engasjement og interesse.

Anerkjennelse

Å vise respekt og verdsetting av andre, deres følelser og meninger.

Empati

Evnen til å forstå og dele andres følelser.

Grensesetting

Evnen til å kommunisere egne behov og grenser på en respektfull måte.

Ikke-voldskommunikasjon

En tilnærming til kommunikasjon som søker å unngå voldelige eller nedsettende uttrykk, og i stedet bygger empati og forståelse.

Inkludering

Å sørge for at alle føler seg velkommen og del av fellesskapet.

Konflikthåndtering

Evnen til å løse konflikter på en fredelig og konstruktiv måte.

Perspektivtaking

Evnen til å sette seg inn i andres situasjon og forstå deres synspunkt.

Samarbeid

Evnen til å jobbe godt med andre for å nå et felles mål.

Selvinnsikt

Evnen til å forstå egne følelser og hvordan de påvirker deg selv og andre.

Tillit

Evnen til å skape et miljø der andre føler seg trygge og respektert.

Sosiale ferdigheter

Under noen eksempler på sosiale ferdigheter vi trenger både i klasserommet og på alle andre arenaer der mennesker møtes.

Aktiv lytting

Evnen til å lytte oppmerksomt og følge med på det den andre sier. Det å kunne stille åpne spørsmål som fører samtalen videre og bruke et kroppsspråk som viser engasjement og interesse.

Anerkjennelse

Å vise respekt og verdsetting av andre, deres følelser og meninger.

Empati

Evnen til å forstå og dele andres følelser.

Grensesetting

Evnen til å kommunisere egne behov og grenser på en respektfull måte.

Ikke-voldskommunikasjon

En tilnærming til kommunikasjon som søker å unngå voldelige eller nedsettende uttrykk, og i stedet bygger empati og forståelse.

Inkludering

Å sørge for at alle føler seg velkommen og del av fellesskapet.

Konflikthåndtering

Evnen til å løse konflikter på en fredelig og konstruktiv måte.

Perspektivtaking

Evnen til å sette seg inn i andres situasjon og forstå deres synspunkt.

Samarbeid

Evnen til å jobbe godt med andre for å nå et felles mål.

Selvinnsikt

Evnen til å forstå egne følelser og hvordan de påvirker deg selv og andre.

Tillit

Evnen til å skape et miljø der andre føler seg trygge og respektert.

Uønsket adferd

Under noen eksempler på uønsket adferd som forårsaker konflikter, utrygghet og ulike former for ensomhet, mobbing, utenforskap og sosial isolasjon.

Digital mobbing

Mobbing som skjer gjennom digitale kanaler som sosiale medier, meldinger eller e-post – arenaer der man i større grad "tillater seg" en annen adferd enn dersom man står ansikt til ansikt med et annet menneske. Det kan være hatefulle kommentarer eller trusler på nett.

Ansvarsfraskrivelse

Når en person eller institusjon unngår å ta ansvar for egne handlinger eller plikter.

Å rettferdiggjøre handlinger med at 'alle gjør det'.

Blikking

En truende eller nedlatende måte å stirre på noen, ofte brukt for å markere dominans eller ekskludere.

Direkte mobbing

Fysisk eller verbal mobbing som er åpenlyst rettet mot offeret.

Ekskludering i skolen

Ekskludering blant barn i klasser eller skolegrupper. Enkelte elever blir alltid holdt utenfor lek.

Himle med øynene

En nonverbal handling der en person ruller øynene oppover, ofte for å uttrykke irritasjon, forakt eller uenighet.

Indirekte mobbing

Skjulte former for mobbing som ofte går gjennom baksnakking, ryktespredning eller ekskludering. Denne formen for mobbing kan være vanskelig å oppdage for lærere og foresatte og andre voksne.

Moralsk frakobling

Prosessen der personer rettferdiggjør mobbing eller urettferdighet med at 'alle gjør det'.

"De er villig til å la det skje, fordi den sosiale gevinsten er større enn det moralske ubehaget."

Planlagt ekskludering

Planlagt eller systematisk utestenging og isolasjon fra sosiale fellesskap og aktiviteter.

Sosial utestenging

Bevisst ekskludere en person fra sosiale aktiviteter eller grupper. Ignorering eller utelatelse fra gruppesamtaler.

Sosial manipulasjon

Å manipulere andre for å vende dem mot en person eller gruppe. Overbevise andre om å unngå eller ekskludere noen.

Sosial isolasjon

En tilstand der en person har svært begrenset sosial kontakt. Å unngå eller ignorere andre konsekvent.

Terging

Handlinger eller kommentarer som ofte blir bagatellisert som 'spøk', men som kan skade over tid. Kritikk eller vitser rettet mot noens svakheter.

Tilskuere (Bystanders)

Elever som ser på mobbing i skolegården. Ingen tør å gripe inn i frykt for å selv bli et offer for mobberen.

"The bystander effect occurs when the presence of others discourages an individual from intervening in an emergency situation, against a bully, or during an assault or other crime."

Why do people fail to help in an emergency?

It’s natural for people to freeze or go into shock when seeing someone having an emergency or being attacked. This is usually a response to fear—the fear that you are too weak to help, that you might be misunderstanding the context and seeing a threat where there is none, or even that intervening will put your own life in danger.

https://www.psychologytoday.com/intl/basics/bystander-effect

Trakassering

Gjentatt og uønsket oppmerksomhet som kan være fysisk, verbal eller psykologisk. Det kan være seksuelle kommentarer, trusler eller konstant overvåking.

Verbale angrep

Bruk av nedsettende språk for å såre eller ydmyke. Kallenavn, fornærmelser eller konstant kritikk.

Uønsket adferd

Under noen eksempler på uønsket adferd som forårsaker konflikter, utrygghet og ulike former for ensomhet, mobbing, utenforskap og sosial isolasjon.

Digital mobbing

Mobbing som skjer gjennom digitale kanaler som sosiale medier, meldinger eller e-post – arenaer der man i større grad "tillater seg" en annen adferd enn dersom man står ansikt til ansikt med et annet menneske. Det kan være hatefulle kommentarer eller trusler på nett.

Ansvarsfraskrivelse

Når en person eller institusjon unngår å ta ansvar for egne handlinger eller plikter.

Å rettferdiggjøre handlinger med at 'alle gjør det'.

Blikking

En truende eller nedlatende måte å stirre på noen, ofte brukt for å markere dominans eller ekskludere.

Direkte mobbing

Fysisk eller verbal mobbing som er åpenlyst rettet mot offeret.

Ekskludering i skolen

Ekskludering blant barn i klasser eller skolegrupper. Enkelte elever blir alltid holdt utenfor lek.

Himle med øynene

En nonverbal handling der en person ruller øynene oppover, ofte for å uttrykke irritasjon, forakt eller uenighet.

Indirekte mobbing

Skjulte former for mobbing som ofte går gjennom baksnakking, ryktespredning eller ekskludering. Denne formen for mobbing kan være vanskelig å oppdage for lærere og foresatte og andre voksne.

Moralsk frakobling

Prosessen der personer rettferdiggjør mobbing eller urettferdighet med at 'alle gjør det'.

"De er villig til å la det skje, fordi den sosiale gevinsten er større enn det moralske ubehaget."

Planlagt ekskludering

Planlagt eller systematisk utestenging og isolasjon fra sosiale fellesskap og aktiviteter.

Sosial utestenging

Bevisst ekskludere en person fra sosiale aktiviteter eller grupper. Ignorering eller utelatelse fra gruppesamtaler.

Sosial manipulasjon

Å manipulere andre for å vende dem mot en person eller gruppe. Overbevise andre om å unngå eller ekskludere noen.

Sosial isolasjon

En tilstand der en person har svært begrenset sosial kontakt. Å unngå eller ignorere andre konsekvent.

Terging

Handlinger eller kommentarer som ofte blir bagatellisert som 'spøk', men som kan skade over tid. Kritikk eller vitser rettet mot noens svakheter.

Tilskuere (Bystanders)

Elever som ser på mobbing i skolegården. Ingen tør å gripe inn i frykt for å selv bli et offer for mobberen.

"The bystander effect occurs when the presence of others discourages an individual from intervening in an emergency situation, against a bully, or during an assault or other crime."

Why do people fail to help in an emergency?

It’s natural for people to freeze or go into shock when seeing someone having an emergency or being attacked. This is usually a response to fear—the fear that you are too weak to help, that you might be misunderstanding the context and seeing a threat where there is none, or even that intervening will put your own life in danger.

https://www.psychologytoday.com/intl/basics/bystander-effect

Trakassering

Gjentatt og uønsket oppmerksomhet som kan være fysisk, verbal eller psykologisk. Det kan være seksuelle kommentarer, trusler eller konstant overvåking.

Verbale angrep

Bruk av nedsettende språk for å såre eller ydmyke. Kallenavn, fornærmelser eller konstant kritikk.

Støtte og lovverk

Under noen lenker til aktører som kan bistå i mobbesaker og lignende, samt loven som skal ivareta skolemiljøet.

Mobbeombud mm

En uavhengig person som bistår elever, foreldre og skoler i saker knyttet til mobbing og skolemiljø. "Mobbeombudet hjalp familien med å få møte rektor angående mobbesaken."

https://www.elevombudene.no/

Statsforvalter

Statsforvalteren fører tilsyn med at skoler følger regelverket for et trygt og godt skolemiljø. "Statsforvalteren gikk inn og vurderte skolens håndtering av mobbesaken."

Kapittel 12 Skolemiljøet til elevane

§ 12-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø
Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.

https://lovdata.no/nav/lov/2023-06-09-30/kap12

§ 12-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid

Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø.

https://lovdata.no/nav/lov/2023-06-09-30/kap12

Aktivitetsplikt (§ 12-4 i Opplæringsloven)

§ 12-4. Plikt til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt)
Alle som jobber i skolen har plikt til å følge med, handle, og dokumentere tiltak for å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Denne bestemmelsen legger et tydelig ansvar på skolens ansatte.

Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Dette gjelder også når en elev selv sier at han eller hun ikke har det trygt og godt.

Skolen skal straks undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlige tilfeller.

Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. I planen skal det stå:

  • hvilke problemer tiltakene skal løse
  • hvilke tiltak skolen har planlagt
  • når tiltakene skal gjennomføres
  • hvem som skal gjennomføre tiltakene
  • når tiltakene skal evalueres

Skolen skal dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten etter første til andre ledd, i den formen og det omfanget som er nødvendig.

https://lovdata.no/nav/lov/2023-06-09-30/kap12

FN’s barnekonvensjon

Barn har rett til å gå på skole i et miljø fritt for vold, mobbing og diskriminering. Artiklene 19 og 28 understreker barns rett til beskyttelse og utdanning.

Foreldre og elevers rettigheter

Foreldre og elever har rett til å klage dersom tiltakene skolen iverksetter ikke oppfyller lovpålagte krav. Dette gir familiene en tydelig stemme i saker om skolemiljø.

https://foreldreutvalgene.no/fug/

Kommunens og fylkeskommunens ansvar

Kommunen og fylkeskommunen har plikt til å gi støtte til skolene, spesielt i alvorlige saker om mobbing eller krenkelser. De skal også veilede og sikre at skolene oppfyller sine forpliktelser.

https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/lokal-kompetanseutvikling/oppfolgingsordningen/hvem-har-ansvaret/

Støtte og lovverk

Under noen lenker til aktører som kan bistå i mobbesaker og lignende, samt loven som skal ivareta skolemiljøet.

Mobbeombud mm

En uavhengig person som bistår elever, foreldre og skoler i saker knyttet til mobbing og skolemiljø. "Mobbeombudet hjalp familien med å få møte rektor angående mobbesaken."

https://www.elevombudene.no/

Statsforvalter

Statsforvalteren fører tilsyn med at skoler følger regelverket for et trygt og godt skolemiljø. "Statsforvalteren gikk inn og vurderte skolens håndtering av mobbesaken."

Kapittel 12 Skolemiljøet til elevane

§ 12-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø
Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring.

https://lovdata.no/nav/lov/2023-06-09-30/kap12

§ 12-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid

Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø.

https://lovdata.no/nav/lov/2023-06-09-30/kap12

Aktivitetsplikt (§ 12-4 i Opplæringsloven)

§ 12-4. Plikt til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt)
Alle som jobber i skolen har plikt til å følge med, handle, og dokumentere tiltak for å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Denne bestemmelsen legger et tydelig ansvar på skolens ansatte.

Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Dette gjelder også når en elev selv sier at han eller hun ikke har det trygt og godt.

Skolen skal straks undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlige tilfeller.

Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. I planen skal det stå:

  • hvilke problemer tiltakene skal løse
  • hvilke tiltak skolen har planlagt
  • når tiltakene skal gjennomføres
  • hvem som skal gjennomføre tiltakene
  • når tiltakene skal evalueres

Skolen skal dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten etter første til andre ledd, i den formen og det omfanget som er nødvendig.

https://lovdata.no/nav/lov/2023-06-09-30/kap12

FN’s barnekonvensjon

Barn har rett til å gå på skole i et miljø fritt for vold, mobbing og diskriminering. Artiklene 19 og 28 understreker barns rett til beskyttelse og utdanning.

Foreldre og elevers rettigheter

Foreldre og elever har rett til å klage dersom tiltakene skolen iverksetter ikke oppfyller lovpålagte krav. Dette gir familiene en tydelig stemme i saker om skolemiljø.

https://foreldreutvalgene.no/fug/

Kommunens og fylkeskommunens ansvar

Kommunen og fylkeskommunen har plikt til å gi støtte til skolene, spesielt i alvorlige saker om mobbing eller krenkelser. De skal også veilede og sikre at skolene oppfyller sine forpliktelser.

https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/lokal-kompetanseutvikling/oppfolgingsordningen/hvem-har-ansvaret/

Ungdomsspråk

For å forstå barn og unge så må vi også kjenne til og forstå de ordene de bruker. Under finner du et utvalg med ord og uttrykk som er nokså vanlig, dog med store variasjoner. Noen ord skjønner vi voksne ikke bæra av, mens andre sjokkerer oss. Den økende grove ordbruken er et en form for forurensing av vår sosiale hverdag, en trend vi må jobbe for å snu.

Bet

Brukes for å uttrykke enighet eller aksept, ofte som en kort respons.

Cap/No cap

"Cap" betyr løgn, mens "No cap" betyr at noe er sant.

Chicken

Engelsk slang for noen som er feig eller redd for å gjøre noe.

Confidant

En betrodd person som holder på hemmeligheter uten å avsløre dem.

Cringe

Beskriver noe som er flaut eller ubehagelig å se på.

Flexe

Å vise frem noe (som penger, klær, utseende) for å imponere andre.

Geek

Ligner på "nerd," men brukt mer positivt om noen med spesialiserte interesser, som teknologi eller gaming.

Ghoste

Å ignorere noen fullstendig på digitale plattformer, ofte som en måte å avslutte en relasjon uten forklaring.

Gymrat

Engelsk slang for noen som bruker ekstremt mye tid på treningsstudio.

Hater

Noen som konsekvent kritiserer eller er negativ mot en person eller trend.

Loyal

Beskriver noen som er trofast og holder seg til gruppens normer uten å bryte tilliten.

Nerd

En person som er veldig interessert i akademiske emner eller teknologi, ofte ansett som sosialt klønete.

Pingle

Norsk uttrykk for en person som er svak eller feig.

Ratio

Når en kommentar eller innlegg får flere negative reaksjoner enn støtte, spesielt på sosiale medier.

Savage

Brukt om en person som gjør noe modig, frekt eller dristig, ofte med en humoristisk undertone.

Sextortion

Digital trakassering med trusler om å dele intime bilder.

Simp

En person som gjør alt for å imponere eller behage noen de er forelsket i, ofte sett på som overdrevet eller ydmykende.

Snitch

Brukt for å beskrive noen som 'sladrer' til autoriteter om andres handlinger.

Silent

Brukt om noen som bevisst velger å holde seg stille om noe de vet, av respekt eller lojalitet.

Slay

Å gjøre noe veldig bra eller å se veldig bra ut.

Triggered

Når noen blir sterkt opprørt eller sint over noe.

Vault

Slang for noen som holder informasjon sikkert, som en låst "safe".

Wimp

Noen som mangler mot eller er fysisk svak.

Wuss

Brukt for å beskrive noen som er feig eller svak i en bestemt situasjon.

Å slå opp med ghosting

En form for "å slå opp" der en person bryter kontakten helt uten forklaring.

Ungdomsspråk

For å forstå barn og unge så må vi også kjenne til og forstå de ordene de bruker. Under finner du et utvalg med ord og uttrykk som er nokså vanlig, dog med store variasjoner. Noen ord skjønner vi voksne ikke bæra av, mens andre sjokkerer oss. Den økende grove ordbruken er et en form for forurensing av vår sosiale hverdag, en trend vi må jobbe for å snu.

Bet

Brukes for å uttrykke enighet eller aksept, ofte som en kort respons.

Cap/No cap

"Cap" betyr løgn, mens "No cap" betyr at noe er sant.

Chicken

Engelsk slang for noen som er feig eller redd for å gjøre noe.

Confidant

En betrodd person som holder på hemmeligheter uten å avsløre dem.

Cringe

Beskriver noe som er flaut eller ubehagelig å se på.

Flexe

Å vise frem noe (som penger, klær, utseende) for å imponere andre.

Geek

Ligner på "nerd," men brukt mer positivt om noen med spesialiserte interesser, som teknologi eller gaming.

Ghoste

Å ignorere noen fullstendig på digitale plattformer, ofte som en måte å avslutte en relasjon uten forklaring.

Gymrat

Engelsk slang for noen som bruker ekstremt mye tid på treningsstudio.

Hater

Noen som konsekvent kritiserer eller er negativ mot en person eller trend.

Loyal

Beskriver noen som er trofast og holder seg til gruppens normer uten å bryte tilliten.

Nerd

En person som er veldig interessert i akademiske emner eller teknologi, ofte ansett som sosialt klønete.

Pingle

Norsk uttrykk for en person som er svak eller feig.

Pussy

Nedsettende slang som beskriver noen som anses som svak eller feig.

Ratio

Når en kommentar eller innlegg får flere negative reaksjoner enn støtte, spesielt på sosiale medier.

Savage

Brukt om en person som gjør noe modig, frekt eller dristig, ofte med en humoristisk undertone.

Sextortion

Digital trakassering med trusler om å dele intime bilder.

Simp

En person som gjør alt for å imponere eller behage noen de er forelsket i, ofte sett på som overdrevet eller ydmykende.

Snitch

Brukt for å beskrive noen som 'sladrer' til autoriteter om andres handlinger.

Silent

Brukt om noen som bevisst velger å holde seg stille om noe de vet, av respekt eller lojalitet.

Slay

Å gjøre noe veldig bra eller å se veldig bra ut.

Triggered

Når noen blir sterkt opprørt eller sint over noe.

Vault

Slang for noen som holder informasjon sikkert, som en låst "safe".

Wimp

Noen som mangler mot eller er fysisk svak.

Wuss

Brukt for å beskrive noen som er feig eller svak i en bestemt situasjon.

Å slå opp med ghosting

En form for "å slå opp" der en person bryter kontakten helt uten forklaring.

Har du forslag til flere ord og begreper som bør med på denne lista? Send det til oss :-)

Update cookies preferences